Pojišťovny: Při nehodě na sjetých pneu máte smůlu!

Pojišťovny: Při nehodě na sjetých pneu máte smůlu!
Server Aktualne.cz před časem přišel s informací o sporu pojišťovny Alianz a řidiče, který zavinil dopravní nehodu, přičemž měl na svém automobilu obuté pneumatiky s nedostatečným vzorkem. Celá situace se dostala až před Nejvyšší soud ČR, který rozhodl ve prospěch pojišťovny.

A jak tedy zní konkrétní odůvodnění? Vůz se sjetými pneumatikami není způsobilý k provozu na pozemních komunikacích. To nemění ani skutečnost, že jinak v pořádku získal technické osvědčení. Kdyby tento výsledek znal dotyčný řidič předem, jistě by si rozmyslel, zda ušetří pár stovek nebo ne. Škoda na autě totiž byla v hodnotě zhruba 200 000 Kč. Dalo by se říct, že v tomto sporu byl řidič „proti všem“ a vlastně i proti selskému rozumu. K rozhodnutí o nevyhovujícím stavu vozidla totiž dospěli kromě pojišťovny a Nejvyššího soudu i soudní znalci ve svém posudku a policie ČR.

Co říká legislativa? Pojišťovna se ve při odvolávala na vyhlášku č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel. Právě v této vyhlášce jsou upřesněny závady, které brání využívání automobilu na jiné než nouzové dojetí. A zde je také zmíněná minimální hloubka hlavních dezénových drážek 1,6 mm. Argumenty majitele vozu byly následující – automobil měl platnou technickou kontrolu. A především se odvolával na skutečnost, že v uvedené vyhlášce se jako důvod pro nezpůsobilost k provozu na pozemních komunikacích uvádějí pouze závady na brzdovém systému nebo poruchy řídícího systému. A nedostatečná hloubka dezénu je zde pouze zmíněna, nikoliv sankcionována.

Nejvyšší soud však tyto námitky smetl ze stolu a souhlasil tak s předchozími rozhodnutími. Soudy nižší instance totiž již předtím rozhodovaly podle zákona č. 56/2001 Sb podle kterého je silniční vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích i v případě, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu. Nejvyšší soud ve svém rozhodnutí také zdůrazňuje, že vozidlo nezpůsobilé k provozu je nutné chápat v širších souvislostech. Nejedná se tedy pouze o platnou technickou kontrolu, stejně důležité jsou právě například pneumatiky nebo obecná prevenční povinnost předcházet škodám (ta je zakotvena přímo v občanském zákoníku.

Ve zkratce: Samotné ohrožení bezpečnosti se již stává proviněním. Další závady, které by tak mohly ohrozit plnění pojišťovny v případě způsobené nehody jsou:

  • prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 milimetrů
  • nefungující světla minimálně na straně ke středu vozovky

Co teď? Raději si znovu a podrobně přečtěte smluvní podmínky své pojišťovny. Stejně nastavené podmínky jako Alianz má totiž minimálně ještě pojišťovna Generali. I ta se ve smlouvě doslova zaměřila na prevenční povinnost a technickou způsobilost.