Opravdu se dá ušetřit při výměně jen dvou pneumatik?

Opravdu se dá ušetřit při výměně jen dvou pneumatik?
Čím dál víc lidí se dnes snaží ušetřit peníze a místo čtyř nových pneumatik nakoupí pouze dvě. Je to sice lepší rozhodnutí než nákup protektorů nebo všech čtyř ojetých plášťů, ale ani tak se nejedná o ideální stav. Pokud jste se však již rozhodli, nechte si poradit alespoň v tom, kam byste měli použité pneumatiky umístit.

Nejdřív si ale řekneme, jaké pozitivní přínosy může mít výměna pneumatik pouze na jedné nápravě. Kromě ušetřených peněz žádné. Tak je to jednoduché. Zeptejte se laiků, zeptejte se odborníků a každý vám potvrdí, že auto, které nemá rovnoměrně sjeté pneumatiky nemůže mít dokonale stabilní jízdní vlastnosti a chovat se stejně jako auto na čtyřech nových pneumatikách. Bude mít totiž delší brzdnou dráhu, zhoršenou ovladatelnost a samozřejmě také porušenou rovnováhu.

Jsou dokonce situace, kdy není možné měnit pouze dvě pneumatiky.
  • Jde samozřejmě o případ, pokud by měly mít jiné rozměry než zbývající dvě kola.
  • Nové pneumatiky mají nižší povolenou rychlost.
  • Máte auto s pohonem všech čtyř kol na výměna dvou pneumatik a je v technickém průkazu zakázána
Nyní si jen v rychlosti zopakujeme, jaký význam mají a co se děje na jednotlivých nápravách. 

Přední náprava

Právě zde jsou pneumatiky namáhány více. Je to proto, že zde působí větší tlak při brždění a zároveň tato náprava určuje směr jízdy. Navíc brání nedotáčivému smyku. Pokud máte náhon „na předek“, oceníte ho především v zimě, kdy vás bude táhnout do kopce.

 

Zadní náprava

Zabraňuje vzniku přetáčivého smyku. Stejně tak zajišťuje stabilitu celého vozu v zatáčkách i na rovných úsecích. Pneumatiky zde nejsou tolik namáhány při brždění.

A teď už konečně k tomu, na jakou nápravu byste měli přezouvat, resp. co se bude dít, když přezujete přední nebo zadní gumy.

 

Sjeté pneumatiky na zadní nápravě

Nejzásadnější argument pro toto řešení je, že přední kola jsou mnohem více namáhaná a proto by na nich měly vždy být novější pláště. Takto obutý vůz navíc mnohem lépe čelí aquaplaningu. Bohužel ale také snadno ztratíte kontrolu nad vozem, protože právě zadní pneumatiky se mohou dostat do smyku.

Tento okamžik se navíc nedá snadno odhadnout a nezkušení řidiči si mohou do poslední chvíle myslet, že se nic neděje, a že mají svůj vůz pod kontrolou.

 

Sjeté pneumatiky na přední nápravě

Vzhledem k tomu, co jsme psali výše, je jasných několik věcí. O něco se prodlouží brzdná dráha a auto bude náchylnější k aquaplaningu. V krizových situacích se však auto bude chovat mnohem předvídatelněji a bezpečněji. Možná to budete považovat za subjektivní pocit, ale opravdu bude vůz lépe kontrolovatelný. Tak velký vliv má lepší záběr zadních kol.

Správné rozhodnutí:

Vždy. Bez ohledu na to, jestli máte auto s pohonem přední nebo zadní nápravy. Nové pneumatiky patří na zadní nápravu. Platí to pro letní i zimní pneumatiky. I když vám „ulítne“ předek, bude to vždy bezpečnější než nestabilní zadní část vozu. Naštěstí dnes si může pneumatiky za výhodné ceny vybrat každý a nemusí podstupovat rizika popsaná v článku.