Zimní pneumatiky v létě: Proč je to špatně?

Zimní pneumatiky v létě: Proč je to špatně?
Nevědomost a riskování při jízdě autem můžou mít neblahé následky. Mnozí z nás si poví, že přezouvat mírně ojeté zimní pneumatiky za letní nemá cenu a snaží se tak ušetřit náklady za přezouvání. Proč je ale tato volba nebezpečná a Pneumatiky.cz doporučují přezouvat sezónní pneumatiky?

Nejdůležitější položkou je bezpečnost a existuje několik faktorů, které ovlivňují bezpečnost jízdy na zimních pneu v létě.Zimní a letní pneumatiky se neliší jenom v hloubce a tvaru dezénu, ale také v složení směsi, ze které je pneumatika vyrobena.

Na suché vozovce mají zimní pneumatiky obecně delší brzdnou dráhu než letní. Rozdíl se pohybuje od 3 do 6 metrů při rychlosti 100km/h. Tento rozdíl se zvětšuje s rychlostí a rostoucí teplotou, která je v létě podstatně vyšší než v zimě. Protože běhoun zimní pneu má více hlubokých drážek, její styčná plocha je skoro stejně velká jako u letní pneumatiky a proto větší průměr zimní pneumatiky neznamená, že se zvětšil i kontakt s vozovkou. Jelikož se drážky nemají na suché vozovce o co opřít, zhoršuje se ovládání auta zejména v zatáčkách a ve vyšších rychlostech a v krizové situace tak mohou vyústit v nehodu.

Je potřeba si uvědomit, že pokud je teplota vzduchu 30°C, teplota vozovky stoupá na 50°C. Směs, ze kteréje zimní pneumatika vyrobena je upravena pro teploty pod nulou. Ne nadarmo se přezouvá, když teplota klesne pod 7 stupňů.Vysoké teploty pak mají za následek to, že směs kvůli vyššímu podílu siliky nemá funkci, kterou mít má a začne ztrácet přilnavost. Tím se samozřejmě rychleji opotřebovává. V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Takhle namáhané kola můžou selhat i ve chvílích jako je jízda na dovolenou nebo při cestování za vyšších rychlostí.

Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou

Změní se i styl jízdy, která bude hlučnější než na letních pneumatikách. Vyšší valivý odpor se podepíše na vyšší spotřebě paliva.„Pneumatika se podílí zhruba na pěti, v některých případech až na deseti procentech, celkové spotřeby paliva. Větší valivý odpor pneumatiky přirozeně zvyšuje i spotřebu vozu. Je důležité si uvědomit, že vyšší spotřeba znamená také více zplodin a negativní dopad na životní prostředí,“ sdělil Zbyněk Svoboda z Pneumatiky.cz

Protože přezouvání do letních pneumatik není dáno zákonem, je možné se řídit změnou počasí. Stabilní teploty nad 7°C jsou jasným ukazatelem, že je čas přezout do letních pneumatik. Pokud neočekáváte silné krupobití nebo přívalové deště po celé léto, skutečně doporučujeme nepodceňovat letní přezouvání a dojíždění zimních pneu nechat v nouzové situaci maximálně na první jarní a podzimní období.

Sezónní přezouvání, výběr vhodných pneumatik, spolu s pravidlem, že provozní životnost pneumatik se doporučuje maximálně 6 let, může výrazně zvýšit bezpečnost Vaší jízdy.