Jaké informace jsou na EU štítcích a jak je číst?
Energetické štítkování pneumatik
Od listopadu 2012 mají výrobci a prodejci za povinnost uvádět parametry pneumatik pomocí standardizované metodiky Energetických štítků, které uživateli poskytnou informace o tom, jak se pneumatika podílí svým valivým odporem na spotřebě paliva, jak si vede na mokru a kolika decibely zatíží životní prostředí při svém provozu.
Pneumatiky mají výrazný vliv na celkový výkon vozidla a na spotřebě paliva se podílejí až 30 procentními body. Je zde dohromady více než 50 bezpečnostních, výkonových a ekologických parametrů, které vývojáři pneumatik musejí brát při konstrukci v úvahu a nejsou na štítku přímo uvedené. Ve většině případů jsou v nich obsaženy- například pneumatika, která má dobré hodnocení brždění na mokru bude pravděpodobně mít také dobré chování v zatáčkách na mokré vozovce a bude odolná vůči aquaplaningu.
Co se dozvíte z energetického štítku?
Štítek poskytuje údaje nejen o energetické účinnosti a ekologickém dopadu pneumatiky, ale také o její bezpečnosti provozu jako je ukazatel brzdění na mokru.Štítek nabízí jeden společný standard ke srovnání určitých vlastností všech pneumatik oproti pneumatice referenční, což by ve finále mělo vézt k pohodlnému a rychlému výběru pro uživatele nejvhodnější pneumatiky. Štítky jsou vyvedené přehlednou grafickou formou bez nutnosti studia dlouhých popisů vlastností nejasné relevance a nízké kvality.
Co vám energetický štítek nepoví?
Štítek například přímo nehodností odolnost vůči aquaplaningu, ovládání vozu na mokré a suché vozovce, brždění na suchém povrchu, stabilitu vozu při vyšších rychlostech a kilometrový proběh. Proto je vhodné při výběru třeba vycházet i z dalších parametrů, testů a referencí- obzvláště pokud cestujete za vyšších rychlostí větším a výkonnějším vozem.
Evropské nařízení o značení pneumatik je platné a závazné pro pneumatiky pro osobní, nákladní a lehké užitkové vozy vyrobené po 1. červenci 2012. Pneumatiky, které jsou již ve skladech a vyrobené před tímto datem, mohou být prodávány bez štítku.
Vyloučeny ze štítkování jsou tytodruhy pneumatik:
• protektory
• profesionální terénní dezény
• navržené pouze pro vozidla registrované před 1.listopadem 1990
• rezervní
• s maximální rychlostí menší než 80 km/h
• se jmenovitým průměrem ráfku menším než 254mm nebo větším než 653mm
• vybavené přídavným zařízením ke zlepšení záběru (např. hřeby)
• speciální závodní pneumatiky
• motocyklové pneumatiky
Pokud tedy dnes objednáváte nové pneumatiky, v kvalitním a ověřeném internetovém obchodě, tak by měly být tímto energetickým štítkem označeny u detailu produktu. Tato metodika pomůže i laickým uživatelům k rychlé orientaci na trhu nabízených výrobků a zvolit tak nejvhodnější pneumatiky pro svůj automobil s ohledem na provoz a jízdní požadavky. Obecně také můžeme říci, že o co má letní pneumatika větší valivý odpor a větší spotřebu paliva, tak o to má lepší chování na mokru a kratší brzdnou dráhu. Na kupujícím je tedy většinou rozhodnutí, zda zvolí dezén vhodnější na kratší vzdálenosti v nižších rychlostech nebo zda potřebuje výkonnou pneumatiku s výbornými mechanickými vlastnostmi i za vysokých rychlostí a různých rozmarech počasí. Mezi těmito dvěma póly se nachází řada různých kompromisů od různých výrobců pneumatik. Doporučujeme se v případě nejasností a problémů obrátit na zkušeného prodejce pneumatik, který Vám s výběrem či technickými dotazy poradí a pomůže vybrat ty nejlepší pneumatiky pro Váš vůz.
Ohodnoťte článek
Celkové hodnocení
Související články
7.12.2015
Celoroční pneumatika se vám nevyplatí. Proč?
Abyste nad celoroční pneumatikou vůbec mohli začít přemýšlet, měli byste žít na místě, kterému se vyhýbá severská zima a závěje. Přesto je tu několik zásadních ALE. Níže odpovíme na argumenty, kterými se řidiči snaží svůj nákup obhájit.
16.10.2015
Zima dorazila i do Česka: řidiči, přezouváme!
Zima přišla do Česka nečekaně brzy. V posledních letech jsme si zvykli na postupné ochlazení a mírné zimy. Lidová pranostika praví, že Martin na bílém koni přijíždí 11. listopadu. Bereme ji s rezervou, přesto málokdo čekal příchod sněhových přeháněk už v půlce října.
20.5.2015
Pojišťovny: Při nehodě na sjetých pneu máte smůlu!
Server Aktualne.cz před časem přišel s informací o sporu pojišťovny Alianz a řidiče, který zavinil dopravní nehodu, přičemž měl na svém automobilu obuté pneumatiky s nedostatečným vzorkem. Celá situace se dostala až před Nejvyšší soud ČR, který rozhodl ve prospěch pojišťovny.
24.7.2014
Kdy a jak kontrolovat geometrii kol? Poradíme!
Mezi nejvíce namáhané díly na vozech patří bezesporu pneumatiky, kola a nápravy. Hrozí jim poškození téměř stále, stačí chvilka nepozornosti. Najetí do výmolu nebo obrubníku a tyto díly opravdu trpí.
Jak na to?
1. Vyberte službu
Zadejte lokalitu a jaké pneumatiky chcete přezout.
2. Vyberte pneuservis
Porovnejte nabídky našich partnerů a objednejte se do vybraného pneuservisu.
3. Domluvíme s Vámi termín
Po dokončení objednávky Vás budeme kontaktovat ohledně termínu přezutí.
4. Přijďte přezout
V dohodnutý termín stačí dojet do pneuservisu, kde vám pneumatiky přezují. A máte hotovo.
Balíček obsahuje
- Demontáž kol z vozu
- Mytí pneumatiky a disku
- Demontáž pneumatiky z disku
- Montáž pneumatiky na disk
- Výměna ventilu
- Vyvážení včetně závaží
- Čištění dosedací plochy
- Dotažení momentovým klíčem
diagnostiku a kontrolu geometrie